SANAT EGITIMININ GEREKLILIGI
– Uygar bir toplum yaratir
– Insan ruhunu yuceltir, ruhsal gereksinmeleri doyurulur
– Dengeli bir birey yaratir
– Zihinsel yetilerini gelistirir.
– Kendine guvenen insan yetistirir
– Teknolojik yogunlasma karsisinda sanat denge olusturur.
– Sanat egitimindeki degismeler, toplumdaki bilimsel, teknolojik, kulturel, siyasal degismelere de baglidir. Ayni bicimde bir toplumsal kurum olarak "okul"da bir toplumsal bilim ve duzence olarak "egitim"de degisime ugrayacaktir ve ugramaktadir.
SANAT EGITIMI, ogrenme sureclerinin en iyi bicimde duzenleyip yonlendirdigi sanat etkinlikleri surecinin sonunda katilanlar, dolaysiz olarak yasadiklarinin ve denetlediklerinin birer yaratici anlatima kavustugunu, "kendini ifade", "kendini gerceklestirme" olgularinin gerceklestigini gorurler. Gercekle, madde ile dolaysiz olarak kurulan bag, hem gerceklerin hem de benzer sureclerden gecen her turlu yaratmanin, ozellikle sanat urunlerinin anlasilip degerlendirilmesini ve yorumlanmasini guclendirir. Bu tur etkinlikler eski ve yeni sanat yapitlarinin incelenmesi, sanat akimlari, usluplari ve unlu sanatcilarin tanitilmasi gibi bilgilerle de desteklenir. Boylece hem uretici hem alici yani sanat tuketicisi olarak dengeli bir yetisme saglanir.
SANAT EGITIMI , egitim-ogretim cocugun imgeleminin canli tutulup yaraticiliga cevrilebilecegi bicimde tasarlanmalidir. Yeteneklerin cesitliligini hesaba katmayi bilen derinligine bir ogretim gereklidir. Cunku yaraticilik akli da bir dereceye kadar kullanarak bir takim tekniklerin kazanilmasina baglidir.
SANAT EGITIMI, salt gorsel ve plastik alandaki egitim degil, tum ifade tarzlarini kapsayan bir egitim anlasilmalidir. Bilinc, zeka, yargilama ve usa vurma guclerinin aslinda zekaya dayali tum duyumlarin ve duygularin egitimidir. Bireyin nesnel dunyadan edindigi algilar ve bunlara ait imgeler yaninda icten gelen ve herkeste bulunan imgelerle, alt-bilincte olusan imgeler bulunur. Bunlarda bir tur anlatim bicimi, dili olup, sanat etkinliginin temel ogelerindendir ve bunlarda egitilebilirler. Egitimin genel amaci, her bireyde kisiligin gelismesine yardimci olmaktir. Bunu gerceklestirmek icin de Sanat Egitimi-estetik egitim sarttir.
SANAT EGITIMININ AMACLARI ( READ )
– Tum algi ve duyum tarzlarinin dogal yogunluk ve yeginligini korumak,
– Bu cesitli algi ve duyum tarzlarinin birbiriyle ve cevresiyle baglantisinda uyum saglamak,
– Duygularin anlasilabilir, paylasilabilir bicimde anlatimi
– Zihinsel yasantilarin anlasilabilir bicimde anlatimi ( dusunce, duygu, duyum, sezgi) Bunlarin egitilmesi kisiligin gelismesine neden olacaktir. ( READ )
Sonucta, iyi bir okul onemlidir. Ama ondan daha onemli olan bireyin kisiligidir. Bu nedenle iyi bir okuldan vasat, kotu bir okuldan ise iyi bir sekilde mezun olunabilir. Nitekim egitimci yetistirme amaci tasimayan Sanat okullarindan mezun olanlar sanatci olarak yetistirilmezler. Bu, insanin kendisindedir, icindedir. Gelismesi okulda olur, karari kendisine aittir. Bunun ekimi anne karninda baslar, cevrenin dogru yonlendirmesiyle gelisir. Bunun icin egitim ozellikle Sanat Egitimi dogru ve bireysel baglamda verilirse yaraticilik gelisir, mezun olanlarin alimlari yeterli ve kendi gelisimine acik olur. Demek ki baskalarinin pesinden giden degil kendi olanlar yaraticiliga aciktir. Buna olanak tanima ve tanimama egitimciyi ilgilendirir oncelikle. Tabii anne de bir egitimcidir. Bu anlamda annenin egitimi de cok onemlidir.
KULTUREL ACIDAN AVRUPA BIRLIGI’NE YAKLASIM SEMPOZYUMU SONUC BILDIRISI
Yaraticilik ve sanat egitimi konularinda Avrupa Birligi’yle aramizdaki farkliligin giderilmesi icin, bireyi mesrulastiran bir egitim sistemi kacinilmazdir. Ideal egitim icin ogrenciye secenekler getiren ortam ve yaraticiligin ipuclari sunulmali, ogrenci ve ogretim uyesi arasinda karsilikli guven olusturulmalidir. Insan haklari, cevre, kent kulturu ve tarihsel, dogal mirasin korunmasini, yurttaslik bilinci ve ozgur birey kimligiyle ozumseyip gelistirebilecek nesillerin yetismesini temel alan bir egitim hedeflenmelidir.
KAYNAKLAR
YAVUZ, H.S. Yaraticilik-BU yay. 1994
BUYUKISLEYEN, Z. Sanat Egitimi-Meteksan yay. 1977
Becer E. Iletisim ve Grafik Tasarim-Dost Kitapevi 1997
NIETZSCHE, F. Iyinin ve Kotunun Otesinde Bir Gelecek Felsefesini Acis-Ara yay. 1990
GUNDUZ, V. Cehenneme Ovgu Gundelik Hayatta Totalitarizm-Ayrinti yay.1996
FROM, E.Sevgi ve Siddetin Kaynagi-Payel yay.1979
ERBIL, H. Sanat Felsefesi Tartismalari-Ekin yay. 1990
DENEL, B. Temel Tasarim ve Yaraticilik-ODTU
ERBAY, M. Yuksekogretim Duzeyinde Sanat Egitimi Programlarinin Uluslararasi Baglamda Incelenmesi-Sanatta Yeterlik Tezi 1995
CELLEK, T. Ortaogretimde Gorsel Sanat Egitimi Konusunda Yapilan Calismalarin Analiz ve Yorumu-Yuksek Lisans Tezi 1991
DORUK, B. Temel Dizayn-Ogretim Programini gelistirme Uzerine Bir Calisma/ITU
Kaynak: Yildiz Teknik Universitesi Sanat ve Tasarim Fakultesi Ogr. Gor. Tulay CELLEK
belgesi-1512
01. Et ve Et Ürünlerinde Boya Maddeleri Aranması 01.01. Organik Boya Aranması …
"Islahat hareketlerinin babası ve 19.yüzyıl Osmanlı siyaset adamlarının fikir ustası" (1) olarak tanınan Hariciye Nazırı…
DUSUNCE AKIMLARI Ortaya atilan her yeni "dusunce akimi"nin yandaslari, ileri surdukleri goruslerin bir "yeni dunya…
01. Yöntemin Prensibi Domateslerde 4-CPA kalıntı analizi yönteminin temel prensibi örneğe uygulanan…
01. Meyve Sularında Etanol Tayini 01.01. Yöntemin Prensibi Örnekten damıtılarak ayrılan etanolün,…